Autorius: Algimantas Lebionka Šaltinis: http://lebionka.blogspot.com/2... 2023-10-26 03:00:00, skaitė 923, komentavo 1
Kodėl ši mečetė, ši vieta - Šventyklos kalnas Jeruzalėje - tokia svarbi?
Kaip atsitiko, kad net pati galimybė "statyti Trečiąją šventyklą" ant Šventyklos kalno Jeruzalėje tiesiogiai veikia pasaulio politiką?
Ir galiausiai, kam priklauso Al Aksos mečetės raktai?
Norint atsakyti į visus šiuos klausimus, reikia atsigręžti į istoriją.
Lengviausia atsakyti į paskutinį klausimą.
Raktus nuo Al Aksos mečetės ir Šventyklos kalno Jeruzalėje turi Jordanijos karalius Abdullah Antrasis. Pastaruosius šimtą metų Jordanijos karaliai buvo islamo Šventyklos kalno šventovių globėjai.
Jordanijos karaliai ir Šventyklos kalno žemė
Šioje tradicijoje nėra nieko neįprasto. Pavyzdžiui, Jeruzalės Šventojo kapo bažnyčios raktai 800 metų buvo dviejų musulmonų šeimų rankose.
Kadangi krikščioniškų konfesijų atstovai negalėjo nuspręsti, kuriai iš jų turėtų atitekti raktai, sultonas juos atidavė dviem musulmonų šeimoms. Ir jau 8 šimtmečius šių šeimų atstovai kasdien atidaro šventyklą, kurioje nuolat gyvena trijų krikščioniškų konfesijų atstovai.
Tačiau tai vaizdelis iš serijos "800 metų negali susitarti".
Al Aksos mečetės atveju priežastis yra kitokia.
Palestina kaip Waqouf
Pati Palestinos žemė musulmonams yra vakufas (kartais tariama "vakafas"). Wakufas - tai žemė, kurios negalima dalyti, dovanoti ar parduoti. Tai šventa žemė, kuri musulmonams suteikiama iki Paskutiniojo teismo dienos.
Tai ypač pasakytina apie Šventyklos kalną. Nuo VII iki XX a. (su pertrauka XI a., kai žemė priklausė kryžiuočiams) į šį kalną galėjo kopti tik islamo išpažinėjai.
Valdant sultonams, osmanams, bet kuriam šios žemės valdovui, daugelį amžių Šventyklos kalną valdė kustodas. Kartais Saugotojas turėdavo visą jam pavaldžią sargybinių armiją, didesnę nei tikrasis valdovas.
1921 m. Palestiną užvaldžiusi Didžioji Britanija atidavė Šventyklos kalną Jordanijos valdomai organizacijai, vadinamai Jeruzalės vakafu.
1921 m. Izraelio valstybės dar nebuvo.
Be to, britų karūna planavo įkurti žydų valstybę visai kitoje vietoje - Ugandoje, Afrikoje. Tuo pačiu tikslu, dėl kurio vėliau Didžioji Britanija pasisakė už Izraelio įkūrimą Palestinoje: kad galėtų daryti įtaką regione.
Tačiau šis projektas nebuvo įgyvendintas.
1947 m. buvo sukurtas Izraelis. Beveik iš karto prasidėjo karai su arabais.
1967 m. per Šešių dienų karą Izraelis užėmė Šventyklos kalną, tačiau Izraelio gynybos ministras Mošė Dajanas sutiko palikti jo administravimą Jordanijai.
Sakoma, kad į Izraelio pulkininko pranešimą: "Šventyklos kalnas yra mūsų!". - Mošė Dajanas atsakė: "Kam mums reikalingas šis Vatikanas?".
Mošė Dajanas buvo socialistas ir nuoširdžiai tikėjo, kad religinės šventos vietos turi būti paliktos tikintiesiems. Jis negalėjo numatyti, kad į valdžią ateis dešinieji ir aktyviai propaguos "Trečiosios šventyklos" ant Šventyklos kalno temą.
Šiandien Izraelio žiniasklaida rašo kitaip, pavyzdžiui: "Susiklostė paradoksali situacija, kai Jordanija dalyvauja tvarkant Jeruzalės, taigi ir visatos centro, reikalus.
Tęsiasi ilgametis senovinis ginčas dėl to, kieno kalnas. Kasmet nesibaigiančiuose susirėmimuose ant kalno arba šalia jo žūsta izraeliečiai ir palestiniečiai.
1951 m. Jordanijos karalių Abdulą Pirmąjį, kurio anūkas yra dabartinis karalius, šioje vietoje, prie pat Al Aksos mečetės laiptų, nušovė fanatikas. Kartu su juo buvęs karaliaus anūkas, būsimasis karalius Huseinas, per stebuklą liko gyvas: kulka pataikė į jo medalioną.
Karas dėl Al Aksos iš tikrųjų vyko visą laiką, tai mažiau, tai labiau įnirtingai. Visą laiką nuo pat Izraelio valstybės sukūrimo. Abi pusės, žinoma, kaltina viena kitą.
Istoriškai Šventyklos kalnas tiek musulmonų, tiek žydų laikomas pagrindine šventove arba viena pagrindinių šventų vietų.
Trečioji šventykla
Žydų tikintieji tiki, kad ant Šventyklos kalno yra pamatinis akmuo. Pasak legendos, būtent ant šio akmens karalius Dovydas padėjo Skrynią su Sandoros lentelėmis. Karalius Saliamonas šioje vietoje pastatė Šventyklą. Pirmąją Šventyklą sugriovė babiloniečiai.
Antroji Šventykla buvo statoma ir atstatoma daugelį metų, baigta statyti valdant karaliui Erodui (tam pačiam). Šventyklą 70 m. po Kr. sugriovė romėnai. Kaip Jėzus Kristus pažadėjo apaštalams: "Neliks akmens ant akmens".
Dabar kalbama apie Trečiosios šventyklos statybą. Bet kaip? Šioje vietoje jau daugiau kaip tūkstantį metų stovi mečetės, ir tai yra šventa vieta visiems pasaulio musulmonams.
Kodėl žydams taip svarbu pastatyti Trečiąją šventyklą? Šventykla simbolizuos galios pilnatvę.
Iš čia, jų įsitikinimu, bus valdomas pasaulis. Mesijo karalystės centras bus Jeruzalė ir jos Šventykla.
Pamatų akmuo
Musulmonų tikintieji tiki, kad būtent nuo pamatų akmens pranašas Mahometas pradėjo savo garsųjį pakilimą į dangų ant stebuklingo žirgo Al-Buraq.
Pirmuosius kelerius metus tikintieji žiūrėjo ne į Meką, o į Šventyklos kalną, nuo kurio pranašas pradėjo savo pakilimą. O toje vietoje, kur dabar stovi Al Aksa, yra trečia pagal svarbą musulmonų mečetė.
Al Aksos mečetė su pilku, švino spalvos kupolu. Netoliese yra Uolos kupolas - mečetė su auksiniu kupolu. Uolos kupolas buvo pastatytas tiesiai virš pamatų akmens, dar 691 m.
Uolos kupolas (jis taip pat dažnai vadinamas Al-Aksa, kaip komplekso dalis) stovi toje vietoje, kur stovėjo Saliamono šventykla.
Tačiau tiksli vieta nežinoma. Todėl žydams draudžiama lipti ant Šventyklos kalno, kad netyčia neužkliudytų šventosios vietos. Tačiau dabar šis draudimas lieka tik formalus.
Donaldas Trumpas Jordanijoje
Kiek svarbūs visi šie istoriniai ir religiniai faktai? Viso pasaulio musulmonams ir žydams - didžiuliai. Bet mums, likusiems? Pavyzdžiui, pasaulio lyderiams?
Įdomios detalės, kurios daug ką pasako.
Įvairių šalių prezidentai pirmą kartą po išrinkimo apsilanko jų valstybei reikšmingoje šalyje. Vieni vyksta į Jungtines Valstijas, kiti - į Rusiją. Pavyzdžiui, Lenkijos prezidentai dažnai renkasi Vatikaną, nes ten reziduoja daugumai lenkų svarbiausias asmuo - popiežius.
Kur išvyko JAV prezidentas Donaldas Trumpas po išrinkimo?
Jis keliavo į Jordaniją. Antroji jo aplankyta šalis buvo Izraelis.
Čia, žinoma, galima pasinerti į sąmokslo teorijas ir sukomponuoti visą romaną apie tai, kaip Donaldas Trumpas buvo įšventintas į "mečetės sergėtojus". O paskui - į "Saliamono šventyklos saugotojus". Galima prisiminti ir tamplierius, kuriems XI a. priklausė Šventyklos kalnas, čia buvo jų "būstinė".
Esu tikras, kad kas nors parašys.
Bet reikalas kur kas proziškesnis. JAV prezidentas norėjo užsitikrinti dviejų labai įtakingų pasaulinio valdymo grupių paramą.
Be kita ko, Jordanija yra tradicinė derybų su arabų ir musulmonų pasaulio lyderiais, kurios vyksta nesulaukdamos plačiosios visuomenės dėmesio, vieta.
O Jordanijos karalius Abdullah su Rusijos prezidentu yra susitikęs bene rekordinį skaičių kartų tarp visų pasaulio lyderių.
Per savo valdymo laikotarpį (nuo 1999 m.) karalius Abdullah Antrasis dvidešimt kartų lankėsi Rusijoje ir susitiko su Vladimiru Putinu. Beveik kasmet!
"Vladimirą Putiną laikau savo broliu. Esu jo draugas ir Rusijos draugas", - sako karalius.
Saliamono šventykla
Apie trisdešimt metų Izraelio visuomenėje sklandė idėja: iš musulmonų reikia atimti Šventyklos kalną.
Šventyklos kalne turėtų stovėti Saliamono šventykla.
Taip žada dabartinę Izraelio valdančiąją koaliciją sudarančios partijos.
Yra turtingiausias Mahon ha-Mikdašo institutas, Šventyklos institutas. Šis institutas gyvuoja jau 50 metų. Institutas jau padarė visą būsimos Šventyklos puošybą. Altorius, Mašiacho karūna, viskas jau yra, viskas paruošta. Ritualinis vynas pilamas į ąsočius. Ritualinis aliejus paruoštas menorai uždegti.
Net pirmasis būsimosios Trečiosios Šventyklos akmuo jau padėtas.
Tačiau su tuo, kaip suprantame, griežtai nesutinka viso pasaulio musulmonai. Ir ne tik jie.
Ortodoksai irgi, švelniai tariant, nepritaria šiai idėjai.
Antikristas
Kas yra Mašiachas?
Tai pasiuntinys, Dievo pateptasis.
Tačiau žydams tai nėra Jėzus Kristus. Žinoma, kad jis nėra. Tai buvo "neteisingas Mašiachas", taip jie tiki. Ir jie toliau laukia Mesijo atėjimo.
Savo ruožtu ortodoksija apie tai taip pat turi labai konkrečių pranašysčių. Nesileiskime į detales, tai atskira tema. Esmė ta, kad Trečioji šventykla, jei ji bus sukurta, bus vieta, iš kurios pasaulį valdys Antikristas.
Taip pat yra pranašysčių apie "paskutinį karą", kuris prasidės dėl Šventyklos statybos.
"Al Aksos potvynis".
O kaip ir kodėl Izraelio žvalgyba ir žvalgybos tarnybos "pramiegojo" "Hamas" išpuolį, buvęs britų diplomatas Alisteris Krukas (Alistair Crook) atvirai svarsto Libano laikraščio "Al-Mayadeen" puslapiuose:
"Jei aš ir tikriausiai tūkstančiai skaitytojų žinojo, kas bus, kodėl Izraelis užmerkė akis?
Tai buvo visiškai aišku. Prieš dvejus metus Tel Avivas buvo apšaudytas raketomis, atsakant į ortodoksų žydų judėjimą "Šventyklos kalno tikintieji" ir Izraelio įsiveržimą į Al Aksos mečetę. Palestiniečiai mitingavo vardan Šventosios mečetės gynimo. Ne tik Hamas.... tai nebuvo dėl nacionalizmo. Tai buvo dėl Al Aksos. Argi Vakarai to nesuprato? Matyt, ne."
Tokie simboliai kaip Al Aksa jau gyvena savo gyvenimą. Tai, kaip dabar sakoma, "egregoras". Susitelkimo, vilčių, "simbolių simbolis".
Bet kokie "eksperimentai" su šiuo simboliu yra tiesioginis kelias į karą. Kodėl Mošė Dajanas tai suprato ir kodėl to nesupranta šiandieniniai Izraelio vadovai?
"Mes norime Mašiacho dabar!" - rašo tie, kurie svajoja apie Trečiąją šventyklą, ant namų sienų ir automobilių.
Tačiau Trečioji šventykla yra būtent ant Šventyklos kalno, mečečių, islamo šventyklų vietoje, tai yra tiesus kelias į karą.
Šventasis Raštas ragina mus "melstis už Jeruzalės taiką."
Tačiau kol kas taikos visiškai nematyti.