"Mes atsižvelgėme į visas grėsmes": kokie bus nauji Rusijos ginklai

Autorius: SputnikNews.lt Šaltinis: https://sputniknews.lt/russia/... 2021-01-15 14:24:00, skaitė 1092, komentavo 2

Strateginiai raketnešiai Tu-160 ir Tu-95 vis dar yra pagrindinis Rusijos branduolinės triados oro erdvės argumentas, tačiau, nepaisant reguliaraus modernizavimo, jų ištekliai yra riboti

VILNIUS, sausio 13 — Sputnik.  Šias mašinas pakeis perspektyvus tolimojo nuotolio aviacijos kompleksas (TNAK). Gynybos ministerija jau apsisprendė dėl jo išvaizdos, o variklio bandymai prasidės 2021 metais. Apie tai, koks bus naujasis "strategas" — RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo medžiagoje.

Skraidantis sparnas

Gynybos ministerija tikisi, kad TNAK pradės tarnybą pagal dabartinę valstybinę programą, tai yra, iki 2027 metų pabaigos. Kariuomenė patvirtino naujojo orlaivio projektą, susitarė dėl jo savybių ir pasirašė visus gamybai reikalingus sutarties dokumentus.

TU-95 MS
TU-95 MS

Apie bombonešio prototipo statybų pradžią buvo pranešta praėjusių metų gegužę, gruodį tapo žinoma apie pirmąjį jam surinktą variklį. Bendrovės "UDK Kuznecov" generalinis direktorius Aleksejus Sobolevas teigė, kad jėgainė su RF produkto indeksu pagaminta iš metalo ir ruošiama metų pradžioje numatytiems bandymams stende.

Lygiagrečiai montuojami dar keli varikliai — jie bus išbandyti tiek stende, atkartojančiame aukščio sąlygas, tiek skraidančioje laboratorijoje.

Projektas yra įslaptintas, viešoje erdvėje yra mažai informacijos. Yra žinoma, kad perspektyviame orlaivyje buvo plačiai naudojamos vadinamosios slaptos technologijos. Galingesni, efektyvesni ir ekonomiškesni varikliai skrydžio trukmę pailgins iki 30 valandų (Tu-160 — 25 valandos).

Konstruktoriai pasirinko kitokią fiuzeliažo schemą — TNAK kuriamas pagal "skraidančio sparno" principą. Tai išplės kovos galimybes ir pagerins manevringumą. Kaip RIA Novosti paaiškino gerbiamas Rusijos karo lakūnas Vladimiras Popovas, šis susitarimas taip pat reiškia slaptumą.

"Fiuzeliažo kaip tokio nėra, apkrova tolygiai paskirstyta po sparną", — sako jis.

Pažangus "įdaras"

TNAK bus aprūpinta moderniausia elektronika ir ateinančiais dešimtmečiais bus vykdomas modernizavimas.

"Taip buvo ir anksčiau, mūsų "strategams" Tu-95 jau daugiau nei pusšimtis metų, tačiau jie vis tiek išsprendžia visas užduotis, su kuriomis susiduria", — pabrėžė Popovas.

Elektroninė įranga ir automatizuotos sistemos žymiai padidins manevringumą ir palengvins orlaivio valdymą.

"Britai vienu metu turėjo strateginį bombonešį "Vulkanas", pastatytą pagal "skraidančio sparno" schemą, — prisimena Popovas. — Bet jie to atsisakė, tame tarpe ir dėl pilotavimo sudėtingumo. Galų gale tada buvo tik rankinis valdymas. Taip, daugelį operacijų atliks automatika."

Gaminant fiuzeliažą naudojami naujausi lydiniai ir kompozitai. Per pastaruosius dešimtmečius mokslininkai toli pažengė mažesnio matomumo ir didesnio stiprumo orlaivių medžiagų srityje, o tai yra labai svarbu, kai reikia į orą pakelti kelis šimtus tonų metalo, skristi su juo, laviruoti ir atlaikyti dideles apkrovas.

Strateginis raketnešis-bombonešis TU-160
Strateginis raketnešis-bombonešis TU-160

Tuo tarpu ekspertai yra įsitikinę, kad perspektyvus bombonešis greičiausiai bus viršgarsinis, maksimalus kreiserinis greitis — apie tūkstantį kilometrų per valandą.

"Kai nėra stabilizatoriaus, sunku kompensuoti įvairius nardymo ar pikiravimo momentus, — paaiškino Popovas. — Tačiau dizaineriai pasiekė tam tikrą kompromisą. Didelis "skraidančio sparno" plotas leis dirbti žemame aukštyje ir išlaikyti manevringumą šalia žemės ir 20 kilometrų atstumu, kur oras, sparnas sukurs pakankamą pakėlimą. Bombonešis galės nusileisti kuo žemiau, pasisukti aplink reljefą, smogti iš "pasalų" ir efektyviai pulti priešą iš stratosferos ešelonų".

Šaltojo karo veteranai

Tačiau apie serijinę perspektyvaus "stratego" gamybą ir masinius pristatymus kariuomenei kalbėti dar anksti. Nors laiko patikrintų raketnešių tobulinimas tęsiasi. Taigi, 2021 metais turėtų prasidėti giliai modernizuotų bombonešių Tu-160M pristatymas aviacijos ir kosmoso pajėgoms. Per ateinančius septynerius metus tokių orlaivių parkas augs pusantro karto.

Tu-160
Tu-160

Atnaujinti bombonešiai yra rengiami galingiausio ir didžiausio pasaulyje viršgarsinio lėktuvo Tu-160, sukurto 1970-aisiais kaip atsakas į amerikiečių B-1 "Lancer" viršgarsinį bombonešį, pagrindu. 1992 metais TSRS oro pajėgos turėjo 35 tokias mašinas. Po Tarybų Sąjungos žlugimo 19 išvyko į Ukrainą. Tik aštuoni buvo grąžinti į Rusiją — likusią dalį panaudojo Kijevas.

Tu-160 gamybos Rusijoje atgaivinimo programa buvo pradėta 2015 metais. Pirmasis bandomasis raketnešis, pastatytas kovinio bombonešio pagrindu, pakilo praėjusių metų vasarį. Visi tolesni bus pastatyti nuo nulio. Jie gaus naujus NK-32-02 variklius, kurie padidins skrydžio nuotolį tūkstančiu kilometrų. Taip pat buvo sukurtos modernios borto sistemos, valdymo ir navigacijos priemonės, elektroninės karo sistemos ir ginklų valdymo sistema.

Kitas strateginės aviacijos "senbuvis" yra bombonešis Tu-95. "Lokys", kaip jį vadina NATO, tarnauja nuo 1950-ųjų vidurio. Modernizuotas Tu-95MS buvo gaminamas nuo 1981 metų — tai vienintelis ir greičiausias pasaulyje turbopropelerinis lėktuvas. Maksimalus raketnešio greitis yra 830 kilometrų per valandą. Jis pakelia daugiau nei 20 tonų kovinio krūvio ir įveikia dešimt tūkstančių kilometrų.

Vasarą patobulintas "Lokys" Tu-95MSM padarė pirmąjį skrydį. Kaip ir viršgarsiniai 160, Tu-95 bus aprūpinti pažangiąja ginklų sistema ir orlaivių įranga. Orlaivis turės dar galingesnį variklį, kurio tarnavimo laikas bus ilgesnis. Remiantis kūrėjų informacija, po modernizacijos Tu-95 kovinės savybės padvigubės.